Hoeveel BHV’ers heb je nodig op kantoor? Wat zegt de ARBO? En hoe enthousiasmeer jenieuwe BHV'ers?

Het korte antwoord: Er is geen vast aantal BHV’ers dat je volgens de wet op kantoor moet hebben. Wel zegt de Arbowet dat het verplicht is om je BHV zó te organiseren dat je bij incidenten snel en adequeaat kunt handelen. Hoeveel mensen dat zijn, hangt af van je risico’s én van hoeveel medewerkers er echt aanwezig zijn. De echte uitdaging zit vaak niet in het getal, maar in het draagvlak en de aanwezigheid. Want een BHV’er die niet op kantoor is, of niet gemotiveerd is, telt niet mee.

Scenario: brandalarm tijdens een drukke werkdag

Het is dinsdagochtend, 10:30. Op de vierde verdieping van een kantoorpand met 60 medewerkers gaat het brandalarm af. Er is rook in de serverruimte. Eén BHV’er is net op een externe afspraak, een tweede werkt vanuit huis en de derde is ziek. De enige aanwezige BHV’er moet nu tegelijk het alarm bevestigen, collega’s begeleiden richting de nooduitgangen, controleren of iedereen het pand verlaat én de brandweer opvangen.

Het is onmogelijk en onwensbaar om al deze taken door 1 BHV’er te laten uitvoeren. Voor deze bezetting zou je minstens 3 BHV’ers tegelijk inzetbaar moeten hebben om tijd te winnen, en nog meer als je wilt dat er ook nog goed wordt begeleid bij het evacueren.

Wat zegt de Arbowet over het aantal BHV’ers?

De Arbowet verplicht elke werkgever om maatregelen te nemen voor een veilige werkomgeving. Onderdeel daarvan is het organiseren van bedrijfshulpverlening. Artikel 15 van de Arbowet schrijft voor dat je voldoende BHV’ers moet hebben, die hun taken adequaat kunnen uitvoeren. Maar nergens staat hoeveel dat er precies moeten zijn.

Je bepaalt het aantal dus zelf, op basis van je risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Daarbij kijk je niet alleen naar risico’s, maar ook naar aanwezigheid. Een BHV’er die thuiswerkt of parttime werkt, kun je niet altijd meetellen.

Wat zie je vaak misgaan bij de organisatie van de  bedrijfshulpverling ?

Veel bedrijven stellen wel mensen aan als BHV’er, maar vergeten daarna te controleren of de bezetting klopt. Soms is het beleid verouderd, zijn mensen vertrokken of is de training verlopen. Andere bedrijven stellen het regelen van de BHV op kantoor telkens uit, of vinden het lastig om medewerkers enthousiast te krijgen.

Het gevolg: je hebt te weinig inzetbare mensen op kantoor als het erop aankomt. Of erger nog: mensen weten wel dát ze BHV’er zijn, maar hebben geen idee wat ze moeten doen.

Wat is dan een goed aantal BHV’ers?

Veel kantoren hanteren uit zichzelf een vuistregel van minimaal 1 daadwerkelijk aanwezige BHV’er per 10 aanwezige medewerkers. Dat is geen wettelijke norm, maar geeft wel houvast. Zorg er ook voor dat een BHV’er nooit alleen is, aangezien je zoals eerder geschetst niet van 1 persoon kan verwachten dat hij/zij alle benodigde acties op tijd kan verrichten bij een evacuatie. Belangrijker dan het aantal is:

  • Hoeveel personen zijn er gemiddeld op kantoor?
  • Hoe vaak is elke BHV’er echt inzetbaar?
  • Hoe zijn de werktijden verdeeld? Zijn er bijvoorbeeld personen die heel vroeg op werk beginnen of tot laat doorgaan?

Pas vervolgens je BHV-organisatie aan op deze aantallen.

Onze oplossing: slim combineren en behapbaar houden

Onze oplossing: paraatheid én motivatie

Bij Schok & Pomp maken we BHV begrijpelijk, kort en behapbaar. Geen dag vol saaie theorie, maar een training van 3 uur waarin je alleen leert wat echt telt. Onze docenten hebben medische praktijkervaring, passen de inhoud aan op jouw kantooromgeving, en trainen op instinct. Met als resultaat:

  • Meer motivatie in je team
  • Betere paraatheid bij incidenten
  • En makkelijker draagvlak om het BHV-team uit te breiden

BHV training niet meer als motje

Vaak horen wij van onze contactpersonen dat medewerkers verrast zijn over onze trainingen: ze zijn blij dat de training praktisch, kort, en afgestemd is op hun kantooromgeving. Cursisten geven aan dat ze na 25 jaar BHV trainingen het eindelijk niet meer zien als een motje, en vaak melden zich meer collega’s aan als BHV’er wanneer de herhaaltrainingen 2 jaar later worden ingepland. Met dat soort reacties vergroot je draagvlak én veiligheid van je BHV organisatie.

Samengevat:

  • Er is geen vast aantal BHV’ers wettelijk verplicht
  • Je bepaalt het aantal op basis van je RI&E en aanwezigheid op kantoor
  • Zorg dat er te allen tijde minimaal 2-3 BHV’ers tegelijk inzetbaar zijn
  • 1 BHV’er per 10  aanwezigen is een veelgebruikte vuistregel
  • Paraatheid is belangrijker dan de BHV organisatie op papier

Ook zo’n leuke BHV training organiseren?

Uiteindelijk draait het niet om een getal, maar om paraatheid. En paraatheid vraagt om mensen die weten wat ze moeten doen, en daar ook zin in hebben. Wil je zien hoe wij dat aanpakken? Bekijk onze BHV training voor kantooromgevingen.

Wij nemen de cursistenadministratie uit handen

Van planning tot rapportage; wij verzorgen de gehele cursistenadministratie voor uw organisatie. HR en opleidingsmanagers krijgen een eigen inlog, zodat zij zelf real-time ieder overzicht in kunnen zien. Bespaar tijd bij uw collega’s en bepaal zelf tot waar u de planning uit handen geeft. 

AFAS-koppeling

Altijd een actueel overzicht van het personeelsbestand. Geen handmatige in- en uitdienst lijsten meer doorgeven! Alle certificaten zijn direct inzichtelijk en worden rechtstreeks in het profiel van de medewerker opgeslagen. Door de AFAS-koppeling weten wij welke certificaten er gaan verlopen en wie er ingepland moet worden voor de training. 

Incompany training

Wij geven incompany trainingen door heel Nederland bij u op eigen locatie. Nuttig om tijdens een BHV training specifieke scenario’s die passen bij uw branche te bespreken.

Open inschrijving training

Met onze open inschrijving trainingen is het makkelijk aansluiten: een nieuwe medewerker kan snel voor EHBO of BHV een losse training volgen, in een bestaande groepstraining op locaties door heel Nederland.  

Trots dat wij cursussen geven bij: